Окремі норми Закону про зниження ПДВ провокують появу нових “сірих” оптимізаційних податкових схем. Про це заявив завідувач відділу фінансово-кредитної та податкової політики ННЦ «Інститут аграрної економіки» Леонід Тулуш. Фахівець прокоментував наслідки практичного застосування положень Закону протягом першого місяця.
За його словами, йдеться про зниження ПДВ до 14% на таку продукцію:
- 0102 — велика рогата худоба жива;
- 0103 — свині живі;
- 0104 10 — вівці живі;
- 0401 — в частині молока незбираного.
Що це за схеми?
Ринок м’ясо- та молокопереробки представлений як платниками ПДВ, так і тими, хто здійснює постачання продукції без ПДВ. Це відбувається за рахунок схем із застосуванням суб’єктів спрощеної системи оподаткування, які законодавчо звільнені від необхідності донарахування ПДВ у ціні продукції, що ними постачається.
Відповідні схеми набули в Україні досить широкого поширення. За експертними оцінками та даними офіційної статистики, частка обсягів постачання м’яса та м’ясопродуктів (без врахування постачання м’яса птиці) без нарахування ПДВ становить не менш 35% загального його обсягу. Відповідна частка обсягів постачання без нарахування ПДВ на ринку молокопродукції перевищує 15%.
За розрахунками науковців, у разі закупівлі м’ясо-молочної сировини з ПДВ за ставкою 20%, її переробки та реалізації вже в режимі без нарахування ПДВ, отримується перевага у розмірі 2-4% від вартості кінцевого продукту. Тобто ті, хто зможуть організувати свою діяльність без необхідності нарахування ПДВ, мають можливість продавати свою продукцію дешевше маючи ту ж рентабельність діяльності, що й платник ПДВ.
Після реалізації Закону, вигода підприємств, які купують продукцію з ПДВ, а реалізують без ПДВ, зросла до 6-7%.
За таких умов великі виробники м’ясо-молочної продукції, зазнають податкової дискримінації, оскільки змушені донараховувати різницю ПДВ фактично за рахунок прибутку, зменшуючи таким чином рентабельність своєї діяльності.
До чого це призведе?
Така ситуація може спонукати окремих операторів ринку м’ясо- та молокопереробки до подрібнення свого бізнесу для уникнення нараховувати «на виході» ПДВ за ставкою 20%.
Крім того, з метою оптимізації податкового навантаження, варто очікувати появу посередників. Вони забезпечуватимуть формування, вхідного ПДВ за бажаною для них ставкою 20%. Відбуватиметься це за рахунок нових податкових оборудок, які призведуть до зменшення надходжень до бюджету та формування додаткових «заробітків» для посередників.
Нагадаэмо: Тіньовий бізнес набирає оберти через зниження ПДВ
Висновки фахівця
На його думку, практична реалізація положень Закону № 1115 вже протягом першого місяця його застосування дозволила виявити цілу низку ризиків, які протирічать самій ідеї законодавчої ініціативи щодо детінізації аграрного бізнесу, а саме:
- стимулювання появи нових оптимізаційних податкових схем внаслідок формування мотивації у підприємств;
- зниження надходжень ПДВ до держбюджету;
- запровадження податкової дискримінації сумлінних платників податків, а саме великих та середніх переробних підприємств, які не вдаються до застосування оптимізаційних схем. Це є прямим порушенням Податкового Кодексу України (пп. 4.1.2) щодо недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації при формування механізму справляння податків.
Оскільки подальше застосування відповідних законодавчих положень може негативно позначитись на економічних інтересах суб’єктів господарювання та держави, слід якнайшвидше вилучити тваринницьку продукцію з переліку окремих видів сільгосппродукції, при постачанні яких застосовується знижена ставка ПДВ, підсумував Тулуш.
Джерело: День
Коментарі: