Підвищення рентабельності свинарства

Підвищення рентабельності свинарства
pigcentre

Чи є у вітчизняних свинарів можливість підвищити рентабельність свого бізнесу?

Історичний екскурс

Свинарство в світі – динамічна і стратегічно важлива галузь, яка є однією із складових продовольчої безпеки держави. Для України свинарство є традиційним протягом багатьох років. Глобального значення набуло з початку XX ст. – періоду стрімкого розвитку міських агломерацій. У радянські часи свинарство було централізованим, грамотно організованим комплексом. Однак, екстенсивний характер розвитку і жорстока система управління не сприяли ефективному розвитку галузі, внаслідок чого стався дефіцит продукції в кінці 80-х років. 

Після розпаду СРСР зникла звична схема господарювання. Свиноферми почали працювати за інерцією, поступово знищуючи поголів’я, а споруди комплексів поступово спорожніли або почали розбиратись на будматеріали.

Деградував і племінний потенціал. Потужного удару на розвиток свинарства нанесли зростання цін на енергоносії, корм та зниження купівельної спроможності населення. Практично до середини 2000-х воно виживало завдяки дрібним виробникам і присадибним господарствам, які продовжували працювати архаїчними методами. Новий виток розвитку почався з 2001 року, коли бізнес отримав можливість орендувати землю. Це створило основу для довгострокових інвестицій і планування стратегії розвитку. 

Формула підвищення рентабельності свинарства

На сьогоднішній день статистика малює безрадісну картину, але чи є перспективи у вітчизняного свинарства? Для того, щоб дати відповідь потрібно зупинитись на трьох аспектах: чому свинарство опинилася в такій ситуації, що робити, щоб покращити ситуацію, і в якому напрямку рухатись далі.

Розглянемо просту формулу: рентабельність = прибуток/собівартість. Прибуток залежить від сформованої на ринку ціни і кількості виробленого продукту. Деякі нішеві продукти мають високу ціну, однак ємність ніш обмежена, з одного боку, споживанням, а також умовами виробництва преміальних продуктів. Так що даний метод не завжди і не скрізь можна використовувати для підвищення прибутковості. Тому всіх цікаить цілком логічне питання: як збільшити можливість підвищення рентабельності при масовому виробництві?

Варто зазначити, що і генетика, і рівень організації самого виробництва можуть впливати на загальну кількість виробленої свинини. З одного боку повинен бути закладений потенціал, з іншого – вміння його використовувати по максимуму. 

Тепер розберемось із собівартістю, яка на українському ринку складається з тих самих статей витрат, що і у всьому світі. Чи є генетичні резерви і можливості для підвищення рентабельності? Для більш глибокого аналізу і розуміння можливостей підвищення ефективності виробництва визначаємо різницю між кормовою собівартістю, виробничою і повною собівартістю. 

Кормова собівартість розраховується виходячи з витрат кормів (їх вартість) на виробництво одного кілограму продукції. Це дуже схоже на розрахунок конверсії кормів. Враховуються всі види кормів і весь об’єм виробленого м’яса. Якщо взяти до уваги, що питома вага витрат на корм знаходиться в районі 70%, то якраз тут є найбільший потенціал щодо зниження собівартості. 

Три кроки для підвищення рентабельності свинарства

Що може зробити генетична компанія? Вже давно сформульовані напрямки селекції, такі як збільшення швидкості росту при одночасному зниженні конверсії на приріст, і всім відомі інструменти, за рахунок яких можна досягнути генетичного прогресу в цьому напрямку. В першу чергу, це станції реєстрації споживання корму і вимірювання ваги тварин.

Другим інструментом є геномна селекція. Але для успішного застосування цього способу потрібні значні фінансові ресурси і, що ще більш важливо – велика референтна популяція. Факт в тому, що не всі локальні генетичні компанії можуть використовувати цей метод ефективно, виходячи з перерахованих вище умов. І по-третє, наукові дослідження, спрямовані на вивчення здатності перетравлювати і всмоктувати живильні речовини в кишечнику, наприклад, дослідження на культурі клітин, дозволяють у декілька разів прискорити отримання порівняльної оцінки результатів кандидатів і прискорити селекцію особин з більш високою здатністю до перетравлення кормів.

Треба визнати, що навіть сьогодні це звучить як наукова фантастика. Так що можемо констатувати наступне: всі компанії можуть легко сформулювати племінні цілі, деякі з компаній навіть придбали частину обладнання і намагаються його використовувати в своїй селекційній роботі. Однак тільки дві-три компанії в світовому масштабі демонструють щорічний прогрес в поліпшенні виробничих показників за цими параметрами. І це стосується не тільки показників зростання і конверсії корму, а й показників, пов’язаних з материнськими якостями тварин: кількістю живонароджених, і їх вагою і однорідністю гнізда, кількістю відібраних від матері поросят, молочністю маток і кількістю сосків, соціальною поведінкою і т.д., але ж усім відомо, що це ознаки, які мають досить низькі коефіцієнти успадкування.

Отже, для ефективної роботи зі створення генетичного прогресу за цими ознаками потрібні популяції дуже великих розмірів, точні, акуратно зібрані дані і обчислювальні ресурси з математичного аналізу і обробки. І тут жодна локальна компанія або компанія невеликого розміру не може спиратися ні на розмір популяції, ні на обчислювальні потужності. Так що говорити про реальне поліпшення цих виробничих показників в світі знову можуть тільки дві-три компанії.

Підводячи підсумки, можна зробити висновок про те, що партнерство зі світовими генетичними компаніями, постійне регулярне оновлення хряків на підприємстві для мінімізації генетичного відставання дозволяє мати конкурентний рівень собівартості виробленої продукції навіть в умовах високих цін на корм і низької ціни на свиней.

Нагадаємо, поради ветеринарного лікаря групи глобальної технічної підтримки компанії Topigs Norsvin для ідеальної акліматизаії свинок.

Джерело: Sfera.fm

Вітаємо 👋
Бажаєте отримувати актуальні новини?

Введіть у поле свій E-mail та отримуйте новини на пошту

Ми не надсилаємо спам!

Коментарі:

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *