

Життєво важливі перевірки на наявність нелегального м’яса в порту Дувра можуть припинитися вже за 7 тижнів через відсутність фінансування з боку Defra. Про це заявила Люсі Манзано, керівник Управління охорони здоров’я порту Дувр (DPHA), під час слухань у Комітеті з навколишнього середовища, продовольства та сільських справ (EFRA).
За словами Манзано, DPHA відіграє ключову роль у боротьбі з нелегальним імпортом м’яса, незважаючи на заяви Defra, що цю роботу виконують прикордонні служби. З 71 тонни м’яса, конфіскованого за останній рік, 69 тонн вилучили саме співробітники DPHA. Проте їхня діяльність під загрозою, оскільки фінансування на 2025/26 фінансовий рік не було виділено.
З вересня 2022 року DPHA конфіскувала 170 тонн нелегального м’яса, проте наразі організація охоплює лише 20% вантажів через фінансові обмеження. Манзано повідомила, що DPHA подало кілька варіантів фінансування, включаючи запит на 6 мільйонів фунтів стерлінгів, щоб покрити хоча б 50% обсягів контролю. Однак від Defra так і не надійшло суттєвої відповіді.
Якщо фінансування не буде надано, DPHA зупинить перевірки до кінця року, оскільки місцева влада не зможе їх профінансувати. Це означає, що нелегальне м’ясо, зокрема потенційно заражене африканською чумою свиней (АЧС), потраплятиме на ринок безконтрольно.
Манзано підкреслила, що організовані злочинні угруповання активно завозять у Великобританію свинину з регіонів, де поширена АЧС, таких як Румунія. М’ясо транспортується мікроавтобусами та навіть автобусами без пасажирів. Єдиним покаранням для порушників є конфіскація товару, що не є достатнім стримувальним фактором.
Девід Сміт, регіональний директор прикордонної служби, визнав, що DPHA відіграє головну роль у вилученні нелегального м’яса. Він зазначив, що прикордонні сили можуть зберігати незаконну продукцію, якщо DPHA тимчасово відсутня, але без них ефективність боротьби значно знижується.
Манзано також розкритикувала урядову модель прикордонного контролю (BTOM), яка дозволяє імпортувати великі обсяги м’яса без належних перевірок. Вона звернула увагу на те, що замість перевірки товарів у порту Дувр вантажівки перенаправляють на 22 милі вглиб країни, що дає змогу уникати контролю.
Люсі Манзано наголосила на відсутності комунікації з Defra, навіть у критичних ситуаціях, таких як ризик поширення ящуру. Вона зауважила, що жоден урядовий представник не відвідав Дувр, щоб особисто оцінити ситуацію.
Голова EFRA Алістер Кармайкл припустив, що Defra просто не хоче чути реальний стан справ. Представники міністерства у відповідь заявили, що у Великій Британії діє «суворий контроль за імпортом», хоча реальні факти свідчать про протилежне.
Якщо ситуація не зміниться, Велика Британія ризикує втратити єдиний ефективний механізм боротьби з нелегальним імпортом м’яса, що може призвести до збільшення ризиків для здоров’я людей та погіршення епідеміологічної ситуації. Відсутність фінансування може відкрити двері для подальшого зростання нелегального ринку м’яса та поширення небезпечних захворювань.