Через українське “ноу-хау” зі зниженням ПДВ до 14% лише на частину ланцюга, а не на весь ланцюг, населення почало сплачувати на 10 грн/кг більше у вартості м’яса. На прес-конференції “Повернення ПДВ 20% на живих тварин і молоко для стабілізації цін на м’ясну та молочну продукцію” науковець розповів про наслідки реформи та закликав виправити цю ситуацію.
Леонід Тулуш, завідувач відділу фінансово-кредитної та податкової політики ННЦ “Інститут аграрної економіки” :
Ініціатива про зниження ПДВ до 14% передбачала боротьбу з податковими махінаціями. Дивно виглядає набір продукції у Законі №1115-ІХ – туди потрапили товарні позиції, які не мають ніяких “сірих” схем оптимізації. Цим Законом відразу був закладений конфлікт між переробниками і підприємствами, що постачають їм сировину. Закон №1115-ІХ, який був покликаний боротись з оптимізаційними податковими схемами на зерновому ринку сам же провокує такі схеми на ринку м’яса та молокопродуктів.
Наразі у світі немає таких аналогів однократного зниження ПДВ, а не зниження на весь ланцюг. Це – українське “ноу-хау”. Ми не можемо ніде дізнатись, які наслідки мало таке рішення у інших державах. Держава, втручившись у ціноутворення спровокувала проблеми у відповідних галузях.
Нагадаємо, що 2021 рік став першим роком, коли не було яскраво вираженого зменшення цін на молоко. Аналогічна ситуація сталась і з ринком живих свиней: ціна не тільки не знизилась, а й була вищою у порівнянні з аналогічним періодом минулого року.
Ця ініціатива, яка не має аналогів, мала такі ефекти:
– здорощення цін на м’ясні та молочні продукти;
– виник парадокс, що зниження ПДВ призвело до росту цін
– зниження конкурентоспроможності тих, хто працює легально
Постає питання: яку конкурентоспроможність має підприємство з входом 14% ПДВ і виходом 20% проти тих, хто працює на єдиному податку або не платить податки взагалі.
Переробні підприємства – бюджетоформуючі і такі проблеми у галузі тягнуть за собою наслідки у вигляді проблеми формування місцевих бюджетів, створення нових та підтримання старих робочих місць.
Законом №1115-ІХ не було передбачено ніяких точок зростання ані для виробників свиней, ВРХ та молока, ані для переробників. Цей Закон мав протилежний ефект. Погоджуюсь з представниками – треба прибрати живих тварин та молоко зі списку, бо ще декілька місяців і оптимізатори ще придумають низку схем.